Natūralus šeimos planavimas

1901-12-13 / Christopheris Westas

Kaip vyrą ir moterį sukūrė juos

Natūralus šeimos planavimas 

Kiekvienu lytiniu aktu sutuoktiniai atnaujina savo santuokinę priesaiką – laisvai, ištikimai, visiškai ir vaisingai vienas kitam save dovanoti. Tarkime, kad pora apsisprendė niekada santuokinių pažadų nesulaužyti (kaip ir turėtų apsispręsti kiekviena susituokusi pora), tačiau šiuo metu yra rimta ir pateisinama priežastis, kodėl jie negali susilaukti vaikelio. Ką tokiai porai daryti? Santuokos eigoje pasitaiko daugybė aplinkybių, kai sutuoktiniai norėtų mylėtis, bet dėl tam tikros rimtos priežastis negali to daryti. Galbūt vienas ar kitas sutuoktinis serga; gal žmona ką tik pagimdė. Vienintelis dalykas – praktikuoti laisvę pasakyti „ne“ ir susilaikyti nuo lytinių santykių. Žmogaus orumas ir lytinio akto prasmė aiškiai teigia, kad vienintelis priimtinas būdas reguliuoti nėštumą – tai savikontrolė. Žmogus yra daugiau nei gyvūnas ir gali pasakyti „ne“ dauginimosi instinktui.

Dievas taip sukūrė moterį, kad ji ne visą vaisingo gyvenimo tarpsnį yra vaisinga. Didžiąją ciklo dalį moteris yra nevaisinga – tam tikromis dienomis nauja gyvybė paprasčiausiai neužsimezga. Sutuoktiniai, nusprendusieji niekada nepažeisti santuokinės priesaikos ir gerbiantieji lytiškumo prasmę, gali išnaudoti šią natūralią Dievo duotą galimybę susilaikyti nuo lytinių santykių dėl rimtos ir pateisinamos priežasties vaisingomis dienomis ir mylėtis nevaisingomis. Tai natūralaus šeimos planavimo (NŠP) principas. Poros, apmokytos modernaus NŠP metodo, gali nustatyti moters vaisingumą 99 proc. tikslumu. (Šio metodo galima išmokti Šeimos centruose – vert. past.) Tai, kad nevaisingomis dienomis neįmanoma pastoti, yra ne sutuoktinių, bet Viešpaties valia. Čia ne patys sutuoktiniai sterilizuoja lytinį aktą, bet priima Dievo sukurtą natūralią tvarką.

Koks skirtumas tarp kontracepcijos ir NŠP? Tikslas juk tas pats – nepastoti.
Čia reikėtų atskirti artimesnes ir tolesnes intencijas, t. y. priemones tikslui pasiekti ir patį tikslą. Tiek NŠP, tiek kontracepcija gali turėti tą patį tikslą – išvengti nėštumo dėl rimtų priežasčių. Tačiau labai skirsis priemonės, kuriomis šio tikslo siekiama. NŠP praktikuojanti pora siekia susilaikyti nuo vaisingo lytinio akto. Kontracepciją naudojanti pora siekia sterilizuoti vaisingą lytinį aktą. Tai labai skirtingos intencijos. Čia panašiai kaip dviejų studentų atveju: abu turi tą patį galutinį tikslą – gauti gerą pažymį. Tačiau vienas nusprendžia intensyviai mokytis, kad pasiektų šį tikslą, o kitas – nusirašyti. Tikslas niekada nepateisina priemonių.

Ir vis dėto, koks skirtumas – pačiam sterilizuoti lytinį aktą ar laukti, kol jis bus natūraliai nevaisingas? Į šį klausimą galima atsakyti panašiais klausimais: ar yra skirtumas tarp aborto ir persileidimo? O tarp savižudybės ir natūralios mirties? Skirtumas tarp to, kad pats sterilizuoji lytinį aktą, ir to, kad priimi Dievo duotą nevaisingą laiką, yra didžiulis! Popiežius Jonas Paulius II yra pasakęs: „Kontracepcija yra absoliučiai neteisėta ir jos niekada nebus galima pateisinti jokiomis priežastimis. Manyti ar sakyti priešingai būtų tas pats, kas laikyti, jog žmogaus gyvenime gali pasitaikyti situacijų, kuriose pateisinama Dievo nepripažinti Dievu.“

Tačiau iš tiesų kartais sunku suprasti, kuo skiriasi susilaikymas nuo kontracepcijos, ypač kai pradedama akcentuoti priešprieša „natūralus“ – „dirbtinis“. Yra daugybė dirbtinių dalykų, kuriuos naudojame ir kurie visai nėra amoralūs. Kodėl tad dirbtinis nėštumo reguliavimas yra amoralus? Priešingai populiariai nuomonei, Bažnyčia nepateisina dirbtinio nėštumo reguliavimo ne dėl to, kad jis dirbtinis, bet dėl to, kad jis kontraceptinis. Kontracepcija yra pasirinkimas bet kokiomis priemonėmis sutrukdyti gyvybei užsimegzti konkretaus lytinio akto metu. Kitaip tariant, kontracepciją naudojanti pora pasirenka mylėtis ir, numatydama, kad yra galimybė pastoti, sąmoningai užkerta kelią savo vaisingumui. Tai padaryti galima įvairiais dirbtiniais būdais, hormonais ir sterilizuojančiomis chirurginėmis procedūromis. Tačiau tai galima padaryti ir natūraliu būdu, praktikuojant neužbaigtą lytinį aktą (coitus interruptus).

Bažnyčia palaiko tik NŠP (esant teisėtai priežasčiai išvengti nėštumo) ne todėl, kad tai „natūralus“ būdas, o ne „dirbtinis“, bet todėl, kad jis nėra kontraceptinis. NŠP praktikuojanti pora niekada nesirenka sutrukdyti gyvybei užsimegzti konkretaus lytinio akto metu. NŠP nėra „natūrali kontracepcija“. Tai iš viso ne kontracepcija.

Sutuoktiniai yra pašaukti pradėti gyvybę. Esant rimtai priežasčiai, jie yra laisvi tos gyvybės nepradėti (nesimylėti). Tačiau kliudyti gyvybei prasidėti – tai prieštarauti pačiai Santuokos sakramento esmei. Tai gilus slėpinys, ir jį atskleidžia ši analogija. Pagal Laiško efeziečiams 5-ąjį skyrių, žmona yra sakramentinis Bažnyčios ženklas. Mergelės Marijos pavyzdžiu moters įsčios iš tiesų yra Dievo šventovė. Vyras į šią „šventovę“ įžengti gali tik melsdamas „teesie Tavo valia“. Esant rimtai priežasčiai, jis į šią „šventovę“ gali ir neįžengti. Tačiau būtų didelė šventvagystė įžengus į šią „šventovę“ ją išniekinti sterilizuojant įsčias.

Ar atsisakymas mylėtis nėra dar didesnis santuokinės priesaikos sulaužymas nei „apsaugoti“ lytiniai santykiai?
Ką reiškia „apsaugoti“? Jeigu sutuoktinis tau kelią grėsmę, nuo kurios tu turi „apsisaugoti“ atsitverdamas saugumo barjerais, kažkas yra netvarkoj. Negalima atskirti žmogaus nuo jo vaisingumo. Kūnas išreiškia asmenį. Atmesti sutuoktinio vaisingumą reiškia atmesti patį sutuoktinį. Tikra santuokinė meilė pareikalauja visiško atsidavimo. Čia nebėra vietos „apsauginiams tinklams“.

Atsisakymas mylėtis iš tiesų gali tapti santuokinės priesaikos laužymu, jeigu to priežastis yra neapykanta sutuoktiniui arba vaikams ar dar koks neigiamas dalykas. Tačiau jeigu abu sutuoktiniai sutinka lytiškai susilaikyti, nes tam yra rimta priežastis, jie įrodo meilę vienas kitam ir ištikimybę santuokinei priesaikai. Kai sutuoktiniai nusprendžia „kalbėti“ (lytiniu aktu), jie privalo kalbėti tiesą. Jeigu yra rimta priežastis „nekalbėti“ – geriau tiesiog tylėti. Tačiau niekas negali pateisinti melo naudojant „apsisaugojimą“.

Kokios yra rimtos priežastys naudojant NŠP išvengti nėštumo?
Pirmiausia reikėtų pažvelgti, koks yra bendras požiūris į vaikus. Šiandienos kontraceptinė kultūra yra linkusi į vaikus žiūrėti ne kaip į palaiminimą, bet kaip į naštą; ne kaip į prisidedančius prie šeimos gerovės, bet kaip į kliudančius materialiems šeimos turtams; ne kaip į naudą visuomenei, bet kaip į pasaulio resursų naikintojus. Šiuo metu besituokiančios poros dažnai laikosi tokio požiūrio – neturėsime vaikų, nebent iki kol jų užsimanysime. O gimus dviem, atrodo, jiems reikėtų labai rimtos priežasties, kodėl turėtų susilaukti trečio.

Šitaip mąstančios poros ieško paprasčiausių būdų, kaip įgyvendinti savo planą. Jiems NŠP yra tik vienas iš daugelio metodų, kaip išvengti „nenorimų“ vaikų. Ir tiesą sakant, ne pats patogiausias, nes pareikalauja pastangų. Tačiau, tarkime, kad tokia pora nusprendė naudoti NŠP. Jų negatyvus požiūris vaikų atžvilgiu jau yra priešingas santuokinei priesaikai. Sąmoningai jie lytinio akto nesterilizuoja, tačiau tokiu požiūriu pažeidžia santuokinę priesaiką savo širdyse. Taigi, pirmiausia reikia giluminio širdies atsivertimo, kad suvoktume lytinės meilės prasmę ir vaikus priimtume kaip dovaną, kaip tikrą palaiminimą. Tiktai tada suprasime, kada NŠP santuokoje naudojamas teisėtai.

Kiekviena šeima pašaukta „daugintis ir būti vaisinga“ (plg. Pr 1, 28). Vaikai karūnuoja santuokinę meilę. Bendras poros nusistatymas turi būti atvirumas gyvybei. Bažnyčia skatina atsakingą tėvystę. Vatikano II Susirinkimas šeimą planuojantiems sutuoktiniams pataria atsižvelgti į šeimos ir savo vaikų gerovę: materialias ir dvasines laikotarpio sąlygas; savo padėtį; šeimos, visuomenės ir Bažnyčios poreikius. Tiktai patys sutuoktiniai gali priimti šį sprendimą Dievo akivaizdoje. Katekizmas, kalbėdamas apie gimimo reguliavimą, pataria tėvams pažvelgti, ar jų noras atidėti nėštumą „nekyla iš egoizmo, ar jis atitinka atsakingos tėvystės didžiadvasiškumą“ (KBK, 2368).

Šaltinis: Žurnalas "Artuma", 2010, Nr. 11

 

Komentarai

Į viršų Į viršų
error: Wayfinder class not found