Palaiminti šaunieji?
2011-12-13 / Paul Grant
Kaip gyventi šaunumo užvaldytame pasaulyje? Pripažink, juk ir tu nori būti šaunuolis, tiesa?
Grįždamas namo, prasilenki su automobiliu, iš kurio sklinda ritminga muzika, liudijanti automobilio savinimo „kietumą"...
Staiga pasijunti visai nemodernus... Nekenti to jausmo, tad atsiloši sėdynėje ir nutaisai atitinkamą veido išraišką, jei netyčia tas muzikalusis vaikinas žvilgtelėtų tavo pusėn...
Eini į vakarėlį, kur skamba tave žeminančios dainos. Atrodo, kad niekam daugiau tai netrukdo, taigi ir tu pasilieki vakarėlyje, net ir tuomet, kai dideliame ekrane pradedama rodyti pornografija. Juk nenori pasirodyti, kad kažko nesupranti...
Galbūt tu perki žurnalus ir klausaisi muzikos, kuri tau visai nepatinka, darai tai tik todėl, kad bijai pasirodyti kitoks. Galbūt stengiesi įtikti šiurkštiems menkystoms, nes nori, jog jie manytų, kad tu šaunus. Galbūt būdamas paauglys badavai, kol tapai visai liesas, nes taip darė visi, o dabar, kai suaugai, tai nebemadinga, bet tu nebegali liautis...
Visa tai tu supranti ir aiškiai žinai, jog šis nesaugumo jausmas neturi jokio pagrindo, bet protas neįstengia nugalėti giliai įsišaknijusių gėdos, baimės ir vienatvės vaiduoklių.
Šaunumo, „kietumo" apraiškos mus supa visur, tuo prisotinta visa mūsų kultūra. Negalime nuo to pabėgti. Tai veikia mūsų kasdienius užsiėmimus ir reikšmingus sprendimus. Tai požiūris, įprotis, pasaulėžiūra, jausmas. Kartais mes tai kontroliuojame, bet kartais tai kontroliuoja mus. Kartais žmogus taip susireikšmina, kad į kitus žiūri tik kaip į praeivius, kurių atžvilgiu jis ar ji gali pasijusti pranašesni.
Šaunumas, noras pasirodyti pasireiškia daugybe prieštaringų formų:
• baimė būti nereikšmingam išprovokuoja paauglių maištą;
• reklamos pasaulis naudojasi mūsų nesaugumu ir perša vaizdinius ir idėjas, kaip tu gali būti šaunus;
• ciniškas atsakas į tokias reklamas galiausiai yra tas pats žvėris tik kitame urve;
• egzistuoja netgi šauni krikščionybė - ryžtingai atsiskyrus nuo nepatogių bažnyčių ir vyresnių krikščionių.
Su šiuo reiškiniu ne kartą teko susidurti ir man, kaip turbūt visiems šiuolaikiniame pasaulyje. Kartais „kietuolius" stebėjau per atstumą, o kartais ir pats visomis jėgomis stengiausi būti „kietas".
Gimiau sveikoje šeimoje Jungtinių Valstijų vakaruose. Mano šeimoje buvo vertinamas nuoširdumas ir drąsa, o „kietumas" nebuvo vertybė. Kai aš užsimaniau būti „kietas", mano tėvai, būdami pakankamai jauni, ir vis dar prisimindami „kietumo" žavesį, galėjo man atskleisti, kad tai tėra iliuzija.
Kai man buvo devyneri, mūsų šeima paliko Jungtines Valstijas ir septyneriems metams išvyko į misiją Šveicarijoje. Ten susidūriau su jaudinamu miesto, kuris puikiai reprezentuoja daugiakultūrį pasaulį, gyvenimu. Paauglystės metus praleidau gyvendamas Ciuricho centre, o 9-ojo dešimtmečio pradžioje mes vėl grįžome į Valstijas.
Ankstyvaisiais metais mokantis mokykloje mano požiūris į tai, kas šaunu, kas daro tave „kietuoliu", buvo gan standartinis - aš tuo gyvenau, tai mačiau ir šalia. Tačiau vyresnėse klasėse viską akimirksniu pakeitė lotynų kalbos mokytojas.
Turbūt niekas labiau nei lotynų kalbos pamokos nemoko visuomenės gyvenimo normų, o mano mokykloje lotynų kalba buvo dėstoma net 8 semestrus. Mokytojo akyse mes su draugais buvome tipiški, kiekviena proga maištauti pasiruošę paaugliai. Vieną dieną aš perlenkiau lazdą. Pamokai pasibaigus, mokytojas išsitempė mane į koridorių. Buvau baisiausiai persigandęs, bet turėjau greitai susiimti, nes koridoriumi vaikščiojo kiti vaikai. 20 minučių mokytojas ant manęs šaukė. Galiu tik spėlioti, ką jis sakė - greičiausiai kažką panašaus į „Tu švaistai savo gyvenimą",- nes iš tiesų aš visai nesiklausiau. Buvau per daug užsiėmęs - savo kūno kalba demonstravau, kad man visai nerūpi, kad mokytojas toks įpykęs.
Tada tai ir įvyko, - staiga aš suvokiau, kad aš stengiuosi būti „kietas".
Tą akimirką aš supratau, kad daiktai ar žmonės patys nėra šaunūs ar, kitaip tariant, „kieti", tai - tik įrankis, kurį gali valdyti.
Dar daugiau, aš supratau, kad tai nepaprastas ir tikriausiai labai pavojingas galios ir įtakos svertas. Supratau, jog reikia daugiau apie tai pagalvoti, todėl iš mano veido dingo kvaila šypsena ir leidau mokytojui pabaigti mane auklėti. Tai suveikė. Pajutęs, kad jo klausomasi, jis netrukus nurimo.
Tartum šydas nukrito man nuo akių - visas pasaulis atrodė kitoks. Savo kūno kalba aš galėjau manipuliuoti žmonėmis, manimi manipuliuoti taip pat buvo lengva. Tą dieną aš itin tuo susidomėjau, man buvo smalsu, kas tai yra ir kaip tai veikia.
Po to nutikimo su lotynų kalbos mokytoju aš ėmiau atidžiai stebėti aplinką. Suvokiau, kad šaunumas yra daug galingesnė jėga, nei mes manome, ir kad, kaip J. R. Tolkieno „Žiedų valdove", daugelis mūsų neturime pakankamai išminties ir jėgų tam galios žiedui suvaldyti. Dažniau jis užvaldo mus.
Noras pasirodyti „kietuoliu" nėra nekaltas. Tai tarsi akiniai nuo saulės, po kuriais slepiamės, nenorėdami, kad žmonės pamatytų, jog esame vieniši, išsigandę ar ko gėdijamės. Tai gali atskirti mus nuo bendruomenės, šeimos ir Dievo. Tačiau mes taip įpratę prie to, kad sunkiai įsivaizduojame kitokį gyvenimą.
Apibrėžti reiškia apriboti?
Ką iš tiesų reiškia būti „kietam"? Nors ši aistra tokia pažįstama mūsų širdims, mes retai apie tai susimąstome. Mes stebime savo charakterį, kontroliuojame apetitą, stengiamės pavesti Dievui savo pavyduliavimą, bet „kietumas" tarsi praslysta pro mūsų akis. Iš kur atsiranda šis noras pasirodyti, būti šauniam? Kaip jis veikia mūsų bendruomenę? Ko jis reikalauja? Ar tai tiesiog paauglystės palikimas, o gal kažkas daugiau?
Apibrėžti tai trukdo ir tai, kad šis terminas yra taip paplitęs. Mes sakome: „Jis - kietas", norėdami išreikšti pritarimą. Tai gali reikšti: protingas, gudrus, madingas, modernus, sėkmingas, spontaniškas ar originalus. Šaunus, „kietas" yra komplimentas. Kai pasakydavau žmonėms, kad rašau apie tai knygą, jie atsakydavo: „Tai šaunu!".
Dickas Pountainas ir Davidas Robinsas knygoje „Cool Rules: Anatomy of an Attitude" pateikia štai tokį „kietumo" apibrėžimą: Tai - nuolatinio asmeninio maišto nuostata. Manau, verta tai praplėsti. Aš apibūdinu „kietumą" kaip asmens maišto išraišką, siekiant naudos sau.
Visų pirma, noras pasirodyti „kietam" yra asmeninis. Tai individualistinė pozicija nuo pradžios iki galo, net tuomet, kai tai susiję su kitais žmonėmis ar grupėmis; priklausymas toms grupėms ne tiek susijęs su ištikima draugyste ir rūpinimusi vienas kitu, kiek su vienijančia nuostata - neįsileisti pašaliečių.
Antra, „kietumas" yra veiksmas, spektaklis. Tai noras pasipuikuoti prieš ne tokią šaunią, „nekietą" auditoriją. Tokio šou dalyviams nerūpi vakarykštė diena ar rytdiena, jiems rūpi tik tai, kas vyksta čia ir dabar.
Trečia, noras būti „kietam" susijęs su maištu. Taip yra siekiama parodyti kategorišką nepagarbą autoritetams, valdžiai. „Kietieji" nepripažįsta jokių elgesio normų, iškelia individo teisę išreikšti save, siekia pažinti kitus, neleisdami pažinti savęs. Štai kodėl toks puikus dalykas yra akiniai nuo saulės: jie leidžia tau matyti pasaulį, neatskleidžiant, kas pats esi.
Laliausiai visi, norintys pasirodyti „kieti", maištaudami siekia naudos sau. Yra daug priežasčių, dėl kurių žmonės maištauja - nuo neteisybės iki smulkių nesutarimų, - bet paprastai, kai konfliktas išsprendžiamas, maištas pasibaigia. Tačiau to negalima pasakyti apie „kietuosius": jie demonstruoja visuotinę panieką valdžiai, nekreipdami dėmesio nei į vietą, nei į laiką. „Kietuoliai" niekad nesiliauja būti „kieti". Kadangi tokia panieka valdžiai ir autoritetams neišskiria nei tradicinių, nei šiuolaikinių vertybių, galima sakyti, jog „kietumo" laikas neriboja.
Tačiau ilgalaikėje perspektyvoje - amžinybės kontekste - gyventi tik šia akimirka yra daugiau nei paviršutiniška ir nebūdinga žmogui. Mes sukurti bendruomenei, šeimai, dvasiniam gyvenimui, o visa tai susiję ir su praeitimi, ir su ateitimi. Tikri santykiai dažnai ateina iš praeities (mūsų prisiminimai) ir driekiasi į ateitį (mūsų viltys ir baimės). Gyvenimas tik šia akimirka yra kliūtis dvasinei ir socialinei gerovei. Iš esmės nesvarbu, praktikuojamas individualiai ar kolektyviškai, noras būti „kietiems" yra antisocialus.
Afroamerikiečiai paaugliai, baltųjų vaikinų klubai, gospel dainininkai, sportininkai ir prancūzų maištininkai - visi nori būti išskirtiniai, ir tai gali sukelti tarp šių grupių įtampą, tačiau visus juos sieja ta pati gija: asmeninė maišto išraiška, siekiant paties maištautojo naudos. Tai svarbu suvokti, norint suprasti šį reiškinį, nes „kietas" asmuo ar grupė į pastangas juos suprasti greičiausiai tik numos ranka.
Oscaro Waildo knygoje „Doriano Grėjaus portretas" Henris Wottonas į paprastą klausimą „Kas tu esi?", atsako neabejotinai XXI amžiaus stiliumi: „Apibrėžti reiškia apriboti". Kitaip tariant, jei tu suprasi, kas aš esu, perprasi mane ir mano elgesį. Savimi pasitikintis „kietuolis" gali pasirodyti esąs išsigandęs ir vienišas vaikas. Maištauti be priežasties - tai tarsi laukti, kol nutiks beprasmė avarija...
Jei norime gyventi visavertį, sveiką gyvenimą, turime atsisakyti gėdos ir baimės, kurias slepiame po „kietumo" kauke. Nuoširdžiai tikintys krikščionys yra daug turtingesni nei tie „kietuoliai", demonstruojantys tuščią drąsą, nes mūsų tikėjimo pagrindas nuostabus ir didingas: Dievas miršta, kad suteiktų žmonėms apsčiai gyvenimo. Ir kai pradėsime gyventi nesiekdami pasirodyti šaunūs ir „kieti", mūsų istorija bus dar nuostabesnė.
Meilės galia
Noras būti „kietam" slepia savy tiek prieštaravimų ir iliuzijų, kad ima suktis galva. Bet tos nuoširdumo akimirkos, kai suvokiame, iš tiesų suvokiame, jog esame pražuvę ir keliaujame neturėdami jokio tikslo, teikia viltį. Išeitis - ne sėkmė, o silpnumo suvokimas. Kai mes jaučiamės vieniši ir pažeidžiami, kai jaučiamės silpni, Dievas kviečia mus gyventi visavertį gyvenimą. Kai apsižvalgome aplinkui ir paklausiame: „Ką gi aš darau su savo gyvenimu?", galime pradėti gyventi tikrą gyvenimą.
Kai aš dar mokiausi, mūsų šeimai teko persikelti į Viskonsiną. Man nedavė ramybės mintis, kad Viskonsinas ne toks šaunus miestas kaip Ciurichas. Tačiau vėliau ta vieta man pradėjo patikti, - aš vis dar čia, nors praėjo jau per 14 metų ir visa mano šeima grįžo į gimtąjį miestą Amerikos vakaruose.
Aš lankiau koledžą Madisone, Viskonsino universitete. Tai viena iš dešimties geriausių aukštųjų mokyklų, viena labiausiai politiškai aktyvių mokyklų šalyje, bet taip pat labiausiai pagarsėjusi išgertuvių vakarėliais. Visa studentų miestelio atmosfera alsavo žinia: studijuok iš visų jėgų ir švęsk iš visų jėgų. Viskonsino universitetas - vieta, kur lengva susivokti savyje, jei prieš tai neprarūkai savo smegenų. Manau, jog man pasisekė susivokti.
Aplinkoje, kuri „visuomet drąsina nebijoti analizuoti ir stengtis atskirti melą nuo tiesos" - toks yra Viskonsino universiteto moto, - aš išsiaiškinau, jog Jėzus siūlo gyvenimo apstybę (Jn 10, 10) ir Pauliaus žinia apie laisvę, kuria Kristus mus išlaisvino (Gal 5, 1), įtikina ir teikia gyvenimą labiau nei mane supusi kultūra, kuri ragino būti „kietam".
Štai čia mes ir atsiduriame kryžkelėje - ką pasirinkti: būti šauniam ir „kietam" tą akimirką ar rinktis išlaisvinantį, visavertį gyvenimą Kristuje. Negalime turėti abiejų.
Aš atradau puikią bažnyčios bendruomenę. Didžiausia bažnyčios jėga slypi štai kur: tai - mylima, antgamtinė bendruomenė, paties Dievo įkurta per Jo Dvasią. Dievo meilė yra pats giliausias jausmas, kurianti visatos jėga. Ir nuostabi tiesa yra tai, jog ši meilė tarpsta bažnyčioje. Dalyvaudama Kristaus kentėjimuose ir praktikuodama viską apimantį svetingumą, Dievo mylima bendruomenė parodo pasauliui visą siekio pasirodyti „kietam" tuštybę. Viename ringo kampe - kietieji, o kitame - besimėgaujantys Dievo teikiama meile? Nelygi kova... Mylimoji bendruomenė sutriuškina bet kokį „kietuolių" maištą.
Mes, kaip Dievo žmonės, priimdami Jėzaus pažadėtą gyvenimą ir laisvę, kurią skelbė Paulius, mes, kaip Dievo mylimoji bendruomenė, privalome vengti šio, pasaulyje populiaraus, kulto - būti „kietam". Mes taip įpratę vaikytis sėkmės ir siekti būti šaunūs, kad baiminamės būti silpni ir ne tokie šaunūs. Bet ar turime kitą išeitį? Mums duoti Jėzaus gyvenimo žodžiai, ir perduoti tuos žodžius nuo „kietumo" kulto pasekmių kenčiančiam pasauliui yra rimta užduotis.
Jėzus patvirtino savo karaliavimą mirdamas kaip niekingas nusikaltėlis. Sekdami Jo pavyzdžiu, mes galime ir privalome mirti sau. Privalome mirti troškimui visuomet būti šaunūs ir „kieti". Kaip yra pasakęs teologas R. Aldredas, tik atvėrę savo širdis Kristui, gyvensime tikrą gyvenimą: žmogui kenčiant pasireiškia pati didžiausia Dievo jėga. Kuo greičiau suvoksime, jog tikintysis negali tuo pačiu metu būti ir „kietas", ir iš tiesų sekti Kristumi, tuo bus geriau.
Dievas vadina mus savo sūnumis ir dukterimis. Jis gali mus apginti ir apsaugoti. Jis gali suburti mus į šeimą. Krikščioniška meilė reiškia būti silpnam prieš Dievą, ir, nors tai atrodo niekingai, tai yra apstaus gyvenimo, meilės ir garbinimo esmė.
Iš http://www.christianitytoday.com/, vertė Miglė Kavaliukaitė