Kaip ugdyti vaiko savivertę (2 dalis)
1901-12-13 / James Dobson
Kas nutinka vaikui, kai jis labai skiriasi nuo savo bendraamžių ir, nors labai to trokšta, negali su jais konkuruoti?Situacijos be išeities - dažniausia žmogaus asmenybės žlugimo priežastis. Gerai atsimenu liūdną aštuntokę mergaitę, vardu Lili, kurią nukreipė konsultacijai pas mane. Ji pravėrė mano kabineto duris ir, nuleidusi akis, sustojo.
Nors jos veidą dengė keli sluoksniai pudros, jis buvo nusėtas dideliais pūliniais. Lili visais būdais stengėsi įveikti šią nelaimę, tačiau jai nesisekė. Ji nesvėrė nei 40 kg ir atrodė fiziškai paliegusi. Mergaitė atsisėdo nepakeldama į mane akių - jai neužteko pasitikėjimo savimi, kad pažvelgtų į mane. Nepradėjau jos klausinėti, nes jos nelaimės priežastis man buvo aiški. Ji patyrė stiprų likimo smūgį, dėl kurio jautė pyktį, kartėlį ir buvo sužeista iki sielos gelmių.
Paaugliui, kuris patenka į beviltišką situaciją, atrodo, kad rytojus neišauš. Jis neturi jokios vilties ir apie nieką daugiau negali galvoti. Jis žino, kad sukelia pasibjaurėjimą ir norą jį atstumti. Jis norėtų pasislėpti kokiame plyšyje, bet negali. Galima kur nors pabėgti, bet jis mano, kad tai nepadės. Kiek galima verkti? - Vis tiek niekas nepasikeis... Labai gaila, bet dažnai tokioje situacijoje paaugliams atrodo, kad savižudybė - vienintelė išeitis iš tos aklavietės.
Lili man suteikė per mažai laiko, kad būčiau galėjęs padėti išspręsti jos problemas. Kitą rytą ji svirduliuodama atkiūtino į mokyklos medicinos kabinetą ir pareiškė, kad išgėrė visus namų vaistinėlėje rastus vaistus. Mes darėme viską, kad iš organizmo būtų pašalinti vaistai ir, važiuojant į ligoninę, mums tai pagaliau pavyko. Lili išvengė fizinės mirties, tačiau jos savigarba ir pasitikėjimas savo jėgomis visiškai žlugo, - apie tai liudijo liūdnas mergaitės veidas.
Nesugebėjimas pasiekti visuomenės pripažinimo - tai ne tik nemalonus jausmas. Savo, kaip asmenybės, nuvertinimas gali privesti iki nenoro gyventi. Tėvai ir pedagogai turi mokytis atpažinti ankstyvus vaikiško nusivylimo savimi simptomus dar pačiame ankstyviausiame vaiko amžiuje, kai vaikas lengvai pasiduoda aplinkinių įtakai. Tai labai svarbu, nes būtina numatyti vaiko poelgius, nuspėti, ko dėl savo vidinės būsenos jis gali imtis.
Žinoma, jog vaikai gali būti žiaurūs ir su vaiku, turinčiu tam tikrų fizinių trūkumų arba kuo nors išsiskiriančiu iš kitų, elgtis netgi niekingai. Negailestingų vaikų elgesys gali nepaprastai pakenkti ir suteikti daug skausmo vaikui, kuris labai jautriai reaguoja į pajuoką ir patyčias. Ar sutinkate, jog suaugusieji privalo įsikišti, jei mato, jog vaiką užpuola negailestingi kiemo vaikai ar beširdžiai bendramoksliai?
Žinoma, sutinku. Puikiai suprantu pavojų, kurį nupasakojote. Aš pats tai išgyvenau. Kai buvau maždaug aštuonerių metų, lankiau sekmadieninę mokyklą. Vieną rytą į mūsų klasę atėjo berniukas, vardu Fredas. Iki šiol pamenu jo veidą. Bet dar aiškiau pamenu, kaip atrodė jo ausys: jos buvo kažkokios iškraipytos ir pastebimai atlėpusios. Tos nepaprastos ausys mane tiesiog užbūrė, nes priminė „džipo" sparnus (visa tai vyko pačiame antrojo pasaulinio karo įkarštyje). Visai nepagalvojęs apie galimą Fredo reakciją, į šitą keistą jo ypatumą - jo ausis - aš atkreipiau ir savo draugų dėmesį. Visi akimirksniu nusprendėme, jog jam labai tiks linksma pravardė „Džipo sparnai". Atrodė, jog tai prajuokino ir Fredą, jis netgi kikeno kartu su visais. Bet staiga Fredas nustojo juoktis. Jis pašoko nuo kėdės, jo veidą išpylė raudonis, išraudo net ausys. Jis verkdamas išbėgo iš klasės ir nuskuodė koridoriumi. Daugiau mūsų klasėje Fredas nepasirodė.
Prisimenu, kaip mane sukrėtė netikėta ir tokia audringa Fredo reakcija. Aš net nepagalvojau, jog šis, atrodytų, nekaltas pokštas gali taip jį įskaudinti. Aš nebuvau bejausmis vaikas, priešingai, net būdamas mažas, dažnai užstodavau nukentėjusiąją pusę. Aš niekada sąmoningai nebūčiau siekęs įskaudinti. Tai prieštaravo mano įsitikinimams.
Galvodamas apie šį įvykį, negaliu negalvoti apie suaugusiųjų - tėvų ir mokytojų - atsakomybę. Jie turėjo paaiškinti man, ką išgyvena žmogus, iš kurio juokiamasi, ypač jei tai susiję su kokiais nors fiziniais jo trūkumais ar išoriniais ypatumais. Mano mama, kuri tikrai buvo išmintinga moteris ir gerai išmanė vaikų tarpusavio santykius, po šio įvykio pripažino, kad privalėjo anksčiau išmokyti mane suprasti žmonių, kurie patenka į tokias situacijas ir tampa pajuokos objektais, jausmus. Nepamenu, kas tuo metu buvo dėstoma sekmadieninėje mokykloje. Bet ar galima rasti geresnę temą pokalbiui, nei išaiškinti tikrąją įsakymo „Mylėk savo artimą kaip save patį" prasmę?
Jūs tvirtinate, jog vidurinysis vaikas šeimoje turi daugiau problemų, susijusių su per žemu savęs vertinimu nei kiti šeimos nariai. Gal dėl to mano antrasis sūnus taip nepasitiki savimi?
Per žemas savęs vertinimas gali varginti bet kurį žmogų, nesvarbu, kokio jis amžiaus ir kelintas šeimoje gimė. Tačiau kartais vaikui, kuris yra „vidurinysis šeimoje", iš tiesų būna sunku rasti savo vietą. Jis neturi tokios atsakomybės kaip vyresnysis ir jam nėra skiriama tiek daug dėmesio, kaip mažiausiajam. Ir dar, dažniausiai atsitinka taip, kad vidurinysis vaikas ateina į pasaulį kaip tik tuo metu, kai jo tėvai išgyvena itin sudėtingą, pilną rūpesčių periodą savo gyvenime. Tai pasakytina ypač apie mamą. Vėliau, kai jis kiek paauga ir mokosi vaikščioti bei kalbėti, staiga į jo brangią teritoriją įsiveržia nuostabus mažylis, kuris pagrobia iš jo mamą. Tad ar verta stebėtis, jog vaikas dažnai kelia klausimą: „Kas aš ir kur yra mano vieta šiame gyvenime?"
Kaip padėti viduriniajam vaikui, jei jis kenčia dėl per žemo savęs vertinimo?
Aš siūlau dėti visas pastangas, kad kiekvienas vaikas rastų šeimoje savo vietą, tačiau ypatingą dėmesį vis dėlto reikėtų skirti viduriniajam vaikui. Su kiekvienu berniuku ir mergaite visuomet būtina elgtis kaip su asmenybe, o ne kaip su vienu iš šeimyninės grupės narių. Duosiu du patarimus, kurie gali pasitarnauti kaip pavyzdžiai, iliustruojantys mano apmąstymus.
1. Rekomenduoju tėveliui vieną kartą per keturias-penkias savaites organizuoti „pasimatymus" su kiekvienu savo vaiku atskirai, ir nebūtinai tai turi žinoti kiti vaikai. Tegul jie tai išgirsta tiesiai iš to vaiko lūpų. Tėvas su vaiku gali eiti pažaisti mažąjį golfą ar krepšinį, nueiti į kėglinę ar pasmaguriauti pica ar ledais, o gal nueiti į čiuožyklą. Pasirinkti turi pats vaikas, kuriam atėjo eilė eiti į „pasimatymą".
2. Pasiūlykite vaikams sugalvoti kiekvienam savo vėliavą, kurią būtų galima išsiuvinėti ant jo drabužių ar kitų daiktų. Tokią vėliavą būtų galima iškelti kieme priešais namą tam vaikui svarbiomis dienomis, pavyzdžiui, per jo gimtadienį, gavus gerą pažymį mokykloje, įmušus įvartį futbolo varžybose ar jo komandai laimėjus krepšinio varžybas ir t.t.
Šio tikslo galime siekti ir kitais būdais. Tėvų užduotis - mokytis planuoti vaikų gyvenimą taip, jog, ugdant vaikų atsakomybę šeimai, būtų skiriamas dėmesys ir kiekvieno vaiko asmenybei.
Mano sūnus - geras gimnastas. Treneris sako, jog jis turi nepaprastus prigimtinius gabumus gimnastikai. Tačiau varžybų metu mano sūnus viską atlieka siaubingai! Kodėl atsakingais momentais jis sutrinka?
Gali būti, jog jūsų sūnus galvoja, kad yra nevykėlis, todėl jo pasirodymai varžybose ir atspindi jo susikurtą vaizdinį apie savo sugebėjimus. Panašiai atsitinka su daugeliu gerų žaidėjų, kurie gerai pasirodo visose kvalifikacinėse varžybose, bet niekada turnyruose nelaimi prizinių vietų. Paprastai jie užima antrą, trečią, šeštą ar dešimtą vietą. Kiekvieną kartą, kai atrodo, jog šis sportininkas pagaliau bus pirmas, jis „išsikvepia" ir paskutinę minutę leidžiasi nugalimas. Tai nereiškia, kad šie sportininkai nesiveržia nugalėti. Nesėkmingi jų pasirodymai atspindi jų nuomonę apie savo galimybes.
Neseniai aš kalbėjau su nepaprastais gebėjimais garsėjusia pianiste, kuri netikėtai nusprendė niekada daugiau nekoncertuoti. Ji supranta, jog yra apdovanota nuostabiu talentu, bet mano, kad visur kitur gyvenime yra nevykėlė. Todėl koncerto metu scenoje padariusi bet kokią klaidelę ar dėl mažiausio netikslumo ji pasimeta ir pradeda groti kaip pradedanti mokinukė. Sielvartaudama dėl tokių situacijų, ji pradėjo galvoti, jog nieko gyvenime nesugeba. Ji pasitraukė į tylų, izoliuotą pasaulį, kur talentai nereikalingi.
Nepasitikėjimas savimi, baimė patirti eilinę nesėkmę net ir talentingą asmenybę gali visiškai paralyžiuoti ir atimti sugebėjimą veikti.
Bus daugiau.
Iš kn. „Dare to Discipline"
vertė Ingrida Žukauskienė
Šaltinis "Ganytojas" 2007-07-07